En designbok som är ett måste att ha hemma är Emotional Design – Why we love (or hate) everyday things, av Donald A. Norman. Denna förenar design, psykologi och affärer på ett lättläst och förståligt sätt. Boken behandlar människan som en lättanalyserad varelse när det gäller design, och jag kan nog inte annat än att hålla med. Boken går bland annat igenom souvenirer som ett fenomen, varför köper vi souvenirer? Det är en billig, massproducerad liten sak (oftast i plast) som saknar kvalité och kan ibland se lite skev ut för att den producerades så snabbt. Där är det inte kvalitén eller statusen vi är ute efter när vi handlar en souvenirer på semestern, det är minnet av resan som man vill ta med sig i form av en liten sak (Eiffeltornet i Paris, flamencodansös i Spanien etc) – och då tänker vi inte alls på kvalité.
Så när tänker vi på kvalité? Och när är kvalitén viktigare än utseendet? Detta behandlar boken och jag har även skrivit om detta i ett föregående inlägg, Låt oss prata om design.
Denna bok är ett måste för er som är intresserade av varför vi älskar (och hatar) vardagssaker.
Leave a Reply